En wat je er aan kunt doen

“Morgen ga ik iets voor mezelf doen ………. “  “Morgen ga ik lijnen ………. “ 

Herken je dat??  Ben jij ook zo goed in dingen uitstellen?  Heb je je wel eens afgevraagd WAAROM je iets uit stelt?

Daar kunnen diverse redenen voor zijn en misschien is het wel eens goed om die te onderzoeken. Want wees nu eerlijk, als we zeggen dat we morgen iets gaan doen, doen we het 50 van de 100 keer morgen echt niet, tenzij we concrete afspraken hebben gemaakt.  

Dit kunnen motieven zijn waarom je dingen uitstelt.

  • 1 – Wat je doen wilt past niet bij jou.

Dingen die jij leuk vindt en waar je energie van krijgt, zal je zelden of nooit uitstellen. Vaak zijn het de dingen die je wel toezegt, of wilt ze doen om een ander te helpen. Maar diep in je hart weet je dat ze niet bij jou passen. Kijk dan eens of je die taken aan iemand kan geven die ze wel heel graag doet, of, als je daar geld voor hebt, huur iemand in. En passen ze niet bij je en kan je het niet uitbesteden? Plan het dan gewoon in je agenda, maar spreek wel met jezelf af dat afspraak, afspraak is.

  • 2 – Je hebt er geen tijd voor.

Dingen die jij leuk vindt en waar je energie van krijgt, daar ga je vaak tijd voor zoeken. Ook al is je agenda volgepland met allerlei andere zaken.

– Het kan ook zomaar zijn dat je je zo bezig houdt met dingen die energie vreten dat je die ruimte voor de leuke dingen niet  meer ziet. En eigenlijk alleen maar bezig bent met hoe jij in hemelsnaam alles wat in die agenda staat op tijd af kan krijgen.

–  Het zou ook kunnen dat je bijvoorbeeld die 10 kilo die je af wilt vallen als zo groot ziet, dat het haast onbereikbaar gaat lijken.

Onthoudt dat elke reis van 100 kilometer met de eerste stap begint.

  • 3 – Je hebt denktijd nodig

Soms stel je jezelf die deadline dat je morgen gaat beginnen, maar jou creatieve brein werkt minder makkelijk plannen uit als je jezelf onder de druk van deadlines zet. Eigenlijk heb je gewoon te vroeg gezegd dat je morgen gaat beginnen. Je hebt je plannen nog niet duidelijk en moet daar eerst over nadenken. Wees je daar bewust van. Ik kan mezelf immers wel beloven dat ik morgen een huis ga bouwen, maar als ik geen tekening, bouwplaats en dergelijke heb wordt het niets.

  • 4 – Je zou het liever niet willen doen.

Iedereen in je omgeving is aan het sporten, behalve jij. En al die mensen blijven je meevragen, dus geef je toe : morgen ga ik mee …………….. Maar “gelukkig” komt er iets tussen ………….

Herkenbaar hé! Dat is een stukje sociale druk, want je was al lang gaan sporten als je het echt had gewild, maar je wilt het gewoon niet, om voor jou bekende redenen. Dat is helemaal niet erg, maar laat dat dan ook weten.

  • 5 – Je ziet er tegenop.

Je wilt het wel graag, maar …….. ja, vul maar in. Wat zullen andere wel niet zeggen, je bent bang om te falen, bent bang dat je het niet kan, je weet niet precies hoe het moet, en zo zijn er nog een heleboel beren op de weg te verzinnen.

Eigenlijk ben je dus bang voor iets wat eventueel zou kunnen gebeuren …….

Je kan toegeven aan die angst, dan blijf je het uitstellen en er tegenop zien en uiteindelijk gebeurt er of niets of je doet het wel, maar al die tijd heeft het je onnodig bezig gehouden en stress opgeleverd.

Je kan ook over je angst heen stappen, want heel vaak blijkt in de praktijk dat die angst niet reëel was. En achteraf kan je dan alleen maar trots op jezelf zijn, dat je het toch gedaan hebt.

Stel dus niet langer uit, en zet de stap.

Lukt het niet alleen?

Niet erg, ik help je graag op weg.

Categories:

No responses yet

Geef een reactie

Archief
Categorieën