Zoveel mensen ontmoeten we nu in Corona tijd niet, dus onze naasten zijn extra belangrijk. Maar stel nou dat je iemand in je naaste kring hebt die gestrest is, die slecht slaapt, die meer of minder gaat eten, die geprikkeld is en bij alles uit zijn of haar slof schiet. Wat doe je dan?

Joke slaapt de laatste tijd erg slecht, ze piekert veel. Maar omdat ze zelf niet weet hoe het komt, houdt ze het voor zichzelf. Het maakt wel dat ze hele chocoladewinkels leeg zou kunnen eten. Zeker als ze zich naar voelt snakt ze naar een stuk chocolade. Ze kan ook weinig van haar kinderen hebben, en snauwt regelmatig tegen ze. Maar altijd heeft ze gelijk daarna een schuldgevoel, is ze boos op zichzelf. Ze snapt niet meer wat er met haar aan de hand is. Ach, denkt ze het zal wel overgaan als ik wat beter ga slapen.

Haar vriendin maakt zich zorgen om haar, en vraagt zich af wat ze zou kunnen doen.

Hier volgen wat tips.

1.  Vertel wat je ziet en ervaart bij de ander.

De vriendin zou een rustig moment kunnen uitzoeken en haar kunnen vragen of het klopt dat ze sneller geprikkeld is en dat ze vindt dat Joke er moe uitziet. En dan vervolgens kunnen vragen of ze helpen kan, of praten wil.

Dring niet aan, Joke zal zelf de keuze moeten maken of ze hetgeen ze zelf ook niet snapt met haar vriendin kan en wil delen. Zij moet zich er op dat moment veilig genoeg bij voelen.

Kan Joke er nog niet over praten, zeg dat ze altijd bij je terecht kan als ze wel praten wil of hulp nodig heeft.

2.  Bied andere, praktische hulp aan

Bv

Ze zou Joke kunnen voorstellen om een dag/dagdeel met de kinderen op stap te gaan, zodat zij even rustig alleen is. = ruimte voor jezelf nemen kan inzichten geven

Ze zou kunnen gaan wandelen of sporten met haar. = bewegen haalt je uit je hoofd, waardoor je even de zorgen vergeet. Dat zou ervoor kunnen zorgen dat Joke ontdekken gaat waarom ze zo slecht in haar vel zit.

3. Luister zonder oordeel

Als Joke het wel met je wil delen, luister dan zonder oordeel. Niets is gek of raar. In dit geval moet Joke zelf nog op zoek naar wat er aan de hand is, en door vrij te kunnen praten, kan ze tot inzichten komen.

Aan opmerkingen als “O, wat zielig” of “Daar kom je wel overheen”, heeft Joke niets, hoe goed bedoeld ook.

4. Geef de ander de ruimte, maar vergeet daarin jezelf niet.

Joke is degene die kan bepalen wat ze nodig heeft, nu ze het moeilijk heeft. Geef haar die ruimte. Ze zal je misschien eens vragen vaker op de kinderen te passen, of dingen met haar te ondernemen. Maar jij bent er ook nog. Als jij niet kan, of Joke haar problemen komen voor jou te dichtbij, geef het aan, zij heeft nu niets aan een overspannen vriendin.

5.  Geef extra aandacht.

 Stuur een extra appje dat je aan haar denkt, of een kaartje. Bel haar eens wat vaker op. Zeker als iemand het moeilijk heeft, zijn dat soort kleine attente dingen extra welkom. Ze kunnen net het zetje geven om de problemen aan te pakken.

No responses yet

Geef een antwoord

Archieven
Categorieën