Signalen

Het is alweer even geleden, die avond dat ik weer hoofdpijn kreeg van het piekeren. Voor mij altijd een signaal dat ik actie moet ondernemen.

Ik was moe, had slecht geslapen toen een vriendin belde. Ze wilde kwijt dat ze zich zorgen maakte over haar kleindochter. Ik wist dat het meisje al veel had meegemaakt. Daardoor maakte ik me weer zorgen om kleindochter, dochter en vriendin en die zorgen gingen met me op de loop.

Juist tot die hoofdpijn, die ik vaker krijg van langdurig piekeren. Toe wist ik dat ik actie moest ondernemen, wilde ik die nacht wel lekker slapen. Ik ging wandelen, al was het al 10 uur in de avond. Die nacht sliep ik prima. En met de kleindochter kwam het later gelukkig allemaal weer goed.

Ik ben blij dat ik het signaal van hoofdpijn krijg, want als ik dan ingrijp stopt het gepieker. Ik weet dat veel mensen die signalen misschien ook wel krijgen, maar het niet bewust als ingrijpteken ervaren. Ook omdat de zorgen hun volledig opslokken.

Oplossingen?

Piekeren biedt namelijk gewoon geen oplossing, het brengt je vaak verder bij de oplossing vandaan en geeft er nieuwe problemen bij.

Een goede reden dus om, als je het doorkrijgt in te grijpen. Maar hoe doe je dat?

Voor iedereen is er wel iets te vinden, hier een paar suggesties:

  • 1. Onderzoeken of je ervoor kunt zorgen dat je de zorgen los kunt laten.

In dit geval kon ik alleen maar hopen op een goede afloop. Maar misschien had het wel geholpen als ik bijv. mijn hulp had aangeboden om een alledaags klusje over te    nemen. Kan ik er niets aan veranderen, is het goed te kijken hoe ik het piekeren op dat moment los kan laten.

  • 2. Piekeren loslaten door jezelf af te leiden met bijv. een goed boek.

Ik houd van lezen, dus pak ik een goed boek. Maar dat kan ook een mooi stuk muziek zijn, of een puzzelboekje.

  • 3. Ga wandelen of sporten.

Door lichamelijk inspanning, blijft er weinig energie over voor je hoofd om te piekeren. Even lekker je zorgen uit je hoofd laten waaien tijdens een wandeling en daarbij letten op alle kleine dingen om je heen, werkt voor mij uitstekend. Blijf je toch piekeren tijdens het wandelen, concentreer je eens op de stappen die je zet, tel ze desnoods. Daarbij helpt de frisse lucht je om beter te gaan slapen.

  • 4. Je zorgen opschrijven.

Schrijven is een beproefde methode om je geest te ordenen. Schrijf al je zorgen op, schrijf op waar je bang voor bent, wat je hoopt dat er wel gebeurt. Denk er niet te veel over na, maar laat gewoon je pen gaan. Je onderbewuste weet vaak wel wat jij nodig hebt zodat je het piekeren los kan laten.

  • 5. Ga mediteren of zelfhypnose toepassen.

Zeker als je wakker ligt van het piekeren is dit een manier om te ontspannen en je zorgen even los te laten. Op YouTube kun je diverse meditaties/ zelfhypnose vinden. Zoek er een uit die jou aanspreekt en probeer het gewoon.

En uiteraard hoef ik je niet te vertellen dat praten over wat je bezighoudt ook heel erg goed helpt.  Dus lukt bovenstaand nu niet, voel je vrij om contact met me op te nemen. Bel me 06 52 10 64 75 of mail me info@dekleineveiligehaven.nl

Categories:

Comments are closed

Archieven
Categorieën