Amy heeft een leuk nieuw kastje gekocht, bij de Zweedse meubelgigant. Eenmaal thuis gaat ze aan de slag om het in elkaar te zetten. Het gaat vlot, totdat ze ziet dat er iets niet klopt. Eén van de zijkanten had andersom gemoeten. Het eerste wat in haar op komt: STOMMERD, JE MOET OPLETTEN!

Herkenbaar?

Gedachten komen vaak zo snel op, dat je het niet eens door hebt. Amy wist dat haar reactie niet klopte, ze was geen stommerd, het was jammer dat het even verkeerd ging met die plank, maar het was allemaal op te lossen. Dus herstelde ze het en was trots op het resultaat.

Maar wat nu als je toch al niet zo lekker in je vel zit?

Hoe vang je dat dan op?

Waarschijnlijk was Amy dan knap kwaad op zichzelf geweest, en kwamen er eerdere situaties bij haar naar boven, waarin ze ook zo’n ”stomme” fout gemaakt had. Het resultaat is dat Amy gaat geloven dat ze dom is en dit soort dingen niet kan.

Of misschien had ze het in haar leven al heel regelmatig gehoord van anderen, dat ze niet zo slim was, gemeend of als grapje. Ook dan plant het zich in je hoofd en wordt het een vaststaand feit.

Denkfouten

We noemen dit automatische gedachten. Veel van die automatische gedachten bevatten denkfouten en kloppen dus niet. Als jij je niet bewust wordt van die automatische gedachten ga jij je steeds slechter voelen, immers ze vertellen je dat je niet goed genoeg bent. Dat je iets niet kunt, of toch wel weer zult mislukken. En door dat gevoel ga je je er ook naar gedragen.

Het mooie is dat dit niet zo door hoeft te gaan. Laat die machteloosheid over je eigen denken los en ga aan de slag. Denkfouten kun je nl zelf opsporen, en dan kun je andere gedachte over een gebeurtenis heen plaatsen. Blijf je dit doen, zul je zien dat het omzetten naar iets positiefs ook een automatisme wordt en de negatieve gedachten zelf zullen doen verdwijnen. Dit gaat niet in een dag, wees erop voorbereid dat je dit wel langer vol zult moeten houden.

Een paar veel voorkomende denkfouten:

* Hoge eisen stellen aan jezelf: dit is vaak zelfoverschatting, of geen reëel inzicht hebben op hetgeen je denkt te kunnen. Als jij wilt afvallen en ervan overtuigd ben dat je binnen een maand 10 kilo kan afvallen met een crachdieet, ga je jezelf heel erg teleurstellen. Het is ook een denkfout dat dat haalbaar is. Eisen aan jezelf herken je aan de woorden “moeten” en “niet mogen”. Vraag jezelf af of je dit soort eisen ook van een ander zou verwachten.

* NIVEA, niet het merk, maar Niet Invullen Voor Een Ander. Je belt je een kennis, ze doet kortaf, heeft nu geen tijd. Je denkt dat ze je zat is en bedenkt dat ze het de vorige ook al weinig tijd had. Het ligt aan jou! Maar als je aan haar gevraagd had wat er was, had je misschien wel gehoord wat er werkelijk aan de hand was. Vul dus niet in voor die ander, maar vraag ernaar als je een reactie niet snapt. Onze intuïtie voelt op dat terrein beter onze eigen onzekerheden aan, dan die van een ander.

* Zwart wit denken: je hebt snel je oordeel over iets, er is geen middenweg, iemand is goed of slecht. Maar niet elke gespierde forse motorrijder met veel tatoeages en een zwart leren jasje met motorclub embleem is fout. Maar daar zal een zwart-wit denker nooit achter komen. Als jouw oordeel snel negatief is, zegt dat ook iets over jouw zelfbeeld.

Tip:

Elk mens heeft automatische gedachte en maakt denkfouten. Het is maar wat je er mee doet. Als ik zo’n denkfout over andere bij mezelf bemerk ga ik daar als volgt mee om:

  • Mijn eerste reactie is meestal: HO, hoe weet je dat zo zeker?
  • En dan vraag ik me af waar het vandaan komt.
    • Het zou kunnen dat die persoon me onzeker maakt
    • Heeft die ander een vaardigheid die ik niet heb en wel graag zou willen hebben
    • Irriteert die persoon me, en waarom dan wel

Maar begin gewoon met jezelf er bewust van worden en je gedenkwereld er niet mee op de loop te laten gaan.

Heb jij er last van en kom je er zelf niet uit? Neem maar contact met me op, dan gaan we samen kijken hoe jij ze om kunt buigen en zo je zelfbeeld kunt versterken.

Categories:

Comments are closed

Archieven
Categorieën